Melkkefir drank


Een mousserende drank, bereid uit melk; "de drank uit de Kaukasus van de 100-jarigen".

Kefir is een gekweekt, enzymrijk voedingsmiddel vol goedaardige micro-organismen die helpen je "innerlijke ecosysteem" in balans te brengen. Het heeft meer voedingswaarde dan yoghurt en ook de therapeutische waarde ervan is groter: het levert volwaardige eiwitten, essentiële mineralen en waardevolle B-vitamines.

Terug naar www.melkkefir.nl: "(Van) Alles over Melkkefir"


Waarom zou je kefir gebruiken?



Is kefir geschikt voor je als je lactose-intolerant bent, geen melkproducten gebruikt of melkproducten niet goed kunt verteren?

De heilzame gisten en de goedaardige bacteriën in kefir verbruiken het grootste gedeelte van de lactose ( melksuiker). Eet kefir op een nuchtere maag voor je ontbijt (of als ontbijt) en je zult merken dat het gemakkelijk verteerd wordt. Veel mensen die lactose-intolerant zijn hebben diezelfde ervaring.


Wat is kefir?

Kefir is een gekweekt, romig product met verbazingwekkende voordelen voor je gezondheid. De zure en frisse smaak lijkt op die van drinkyoghurt, maar het bevat heilzame gisten naast de probiotische bacteriën die ook in yoghurt zitten. De van nature voorkomende bacteriën en gisten in kefir kunnen bij regelmatige consumptie leiden tot grote voordelen voor de gezondheid. Kefir zit vol waardevolle vitaminen en mineralen, het bevat lichtverteerbare volwaardige eiwitten en het bezit van nature antibiotische eigenschappen -een natuurlijke antibiotica die van melk is gemaakt!

Mensen die lactose-intolerant zijn krijgen door het eten van kefir, dat rijk is aan heilzame gisten en bacteriën, lactase binnen. Lactase is een enzym dat het grootste gedeelte van de lactose die na het kweekproces nog over is, opgebruikt.

Kefir kan gemaakt worden van elk soort melk: koemelk, geitenmelk of schapenmelk of melk van cocosnoten, rijst of soja. Het is in lichte mate slijmvormend, maar het slijm is van een "schone" kwaliteit dat een ideaal milieu vormt voor de aanmaak van goede bacteriën in het spijsverteringskanaal.

Kefir wordt gemaakt van gelatineachtige witte of gele deeltjes die "korrels" worden genoemd. Dit maakt kefir uniek, want geen enkele andere melkcultuur vormt korrels. Deze korrels bevatten de bacterie/gist-combinatie die samenklontert met caseïne (melkeiwitten) en complexe suikers. Ze zien eruit als stukjes koraal of kleine bloemkoolroosjes en variëren in grootte van een graankorrel tot een hazelnoot. Als ze op een bepaalde manier gekweekt worden, kunnen ze wel zo groot als een hand worden! De korrels fermenteren de melk; ze nemen de goede organismen op en creëren zo de kweek van het eindproduct. De korrels worden voor consumptie van de kefir met een zeef verwijderd en worden weer toegevoegd aan een nieuwe hoeveelheid melk.


Waarin verschilt Kefir van yoghurt?

Zowel kefir als yoghurt zijn gecultiveerde melkproducten, maar ze bevatten verschillende soorten heilzame bacteriën. Yoghurt bevat een kortlevende, heilzame bacterie die het spijsverteringssysteem schoon houdt en de zich daar bevindende goede bacteriën voorziet van voedsel. Kefir gaat verder dan dat: de goede bacteriën van kefir kunnen zich zelfs in het darmkanaal nestelen.

Kefir bevat enkele zeer belangrijke rassen van goede bacteriën die over het algemeen niet in yoghurt zitten: Lactobacillus Caucasus, Leuconostoc, Acetobacter-soorten en Streptococcen -soorten. Het bevat ook heilzame gisten, zoals saccharomyces-kefir en Torula-kefir. Deze gisten domineren, beheersen en elimineren destructieve ziekteverwekkende gisten in het lichaam. Dat doen ze door binnen te dringen in het slijmvlies waar zich ongezonde gisten en bacteriën bevinden; daar vormen ze als het ware een huishoudelijk team van "uitsmijters", waardoor de darmen versterkt worden. Als gevolg daarvan kan het lichaam beter weerstand bieden aan ziekteverwekkers zoals de E-coli-bacterie en parasieten.

De actieve gisten en bacteriën van kefir hebben een grotere voedingswaarde dan yoghurt doordat ze ervoor zorgen dat je eten beter verteerd kan worden en doordat ze het milieu in de darmen schoon en gezond houden.

Doordat de samenstelling van het stremsel in kefir kleiner is dan dat van yoghurt, is kefir ook gemakkelijker te verteren. Daardoor is het een uitermate geschikt voedzaam product voor baby’s, mensen met een handicap of ouderen. Daarnaast is het ook geschikt als remedie bij spijsverteringsproblemen.

Naast de heilzame bacteriën en gisten, bevat kefir mineralen en essentiële aminozuren die het lichaam helpen zichzelf te genezen en te onderhouden. De volwaardige eiwitten in kefir worden gedeeltelijk verteerd en kunnen daardoor beter door het lichaam worden gebruikt. Tryptofaan, een van de essentiële aminozuren waaraan kefir rijk is, is een stof die bekend is vanwege zijn rustgevende effect op het zenuwstelsel. Omdat kefir ook rijk is aan calcium en magnesium ­mineralen die ook belangrijk zijn voor een gezond zenuwgestel -kan het toevoegen van kefir aan het dieet een buitengewoon groot kalmerend effect op de zenuwen hebben. Kefir levert een grote hoeveelheid fosfor, het op twee na belangrijkste mineraal in ons lichaam. Fosfor helpt het lichaam koolhydraten, vetten en eiwitten voor de celgroei goed op te nemen en is een belangrijk mineraal voor de instandhouding van een goede gezondheid en het op peil houden van het energieniveau.

Kefir is rijk aan vitamine B12, B1 en vitamine K. Het is een uitstekende bron van biotine, een B-vitamine die het lichaam helpt de andere B-vitaminen (zoals foliumzuur, pantotheenzuur en vitamine B12) op te nemen. De talloze voordelen van het handhaven van een goede balans in de vitamine B-inname variëren van regulatie van nieren, lever en zenuwgesteld tot het verbeteren van huidklachten, het verhogen van het energieniveau en het bereiken van een hoge leeftijd.


Gezondheidsvoordelen

De voordelen van een regelmatige consumptie van kefir zijn talloos. Door de lichtverteerbaarheid van het product worden de darmen schoongemaakt en het lichaam voorzien van heilzame bacteriën en gisten, vitaminen, mineralen en volwaardige eiwitten. Omdat kefir zo uitgebalanceerd en voedzaam is, draagt het bij aan een gezond immuunsysteem. Om die reden wordt het gegeten door patiënten die lijden aan aids, het chronisch vermoeidheidssyndroom, herpes en kanker. Het kalmerende effect op het zenuwgestel heeft al velen die lijden aan slapeloosheid, depressies en AHDH verlichting gegeven.

Regelmatig gebruik van kefir kan helpen bij de verlichting van alle darmproblemen; het kan de beweegbaarheid van de darmen bevorderen, winderigheid verminderen en zorgen voor een gezonder spijsverteringssysteem. Daarnaast helpt het reinigende effect dat kefir op het gehele lichaam heeft bij het verkrijgen van een beter uitgebalanceerd innerlijk ecosysteem, een optimale gezondheid en het bereiken van een hogere leeftijd.

Kefir kan ook helpen de sterke hang naar ongezond voedsel te elimineren doordat het lichaam beter gevoed en meer in balans is. De uitstekende voedingswaarde van kefir biedt aan iedereen, in welke lichamelijke conditie dan ook, genezing en de handhaving van een goede gezondheid.


Bronnen voor kefir

De gemakkelijkste manier om altijd verse kefir tot je beschikking te hebben is door het zelf te maken. Voordeel daarbij is dat je dan zelf kunt kiezen welke soort melk je wilt gebruiken: organisch, vetloos, vetarm, biologisch, geiten-of koeienmelk. Daarnaast is zelfgemaakte kefir buitengewoon rijk aan micro-organismen en - vanzelfsprekend - verser kun je het niet krijgen.



Bovenstaande informatie over kefir is een letterlijke vertaling van 'n document van twee internetsites:

http://www.bodyecologydiet.com en www.kefir.net


Terug naar www.melkkefir.nl: "(Van) Alles over Melkkefir"

  v1.2, 28-12-2012